Europafietsers probeert informatie zo goed mogelijk up-to-date te houden. Het vervoer van de fiets in de trein verschilt nogal per land. Ook verandert er regelmatig het een en ander. We weten bijvoorbeeld dat 'fiets-mee.nl' geen reserveringen voor fietsen meer doet in Spanje en ook in Frankrijk gaat het moeizaam. Ervaringen van fietsers horen wij graag om op de website van Europafietsers de info actueel te kunnen houden en andere fietsers te kunnen adviseren.
Ook zijn we heel benieuwd naar jullie ervaringen met andere vervoersmogelijkheden (bv via transportbedrijven zoals 'camino-fietstransport.nl').
Je kunt reageren via het forum, maar ook mailen naar routes@europafietsers.nl. Alvast heel erg bedankt!
Natuurlijk zijn we ook erg benieuwd naar andere creatieve oplossingen.
Januari 2020
Nee u mag geen fiets meenemen in de Thalys of de Tgv.
Maar........... aldus de behulpzame beambte u mag wel een pakje meenemen.
N kite of n surfplank of n ander groter model pakket kan wel.
Denk denk.........
De oplossing zit op de eerste foto, achterop de fiets; de vers aangeschafte rolletjes vershoudfolie van de Hypermarche.
Je schroeft de pedalen er af , trekt de wielen er uit en bindt deze aan het frame met wat tieraps.
Stuur dwars en zadel laag.
Het geheel omwikkel je met 2 rolletjes krimpfolie è voila.
Zie hier èèn pakket.
Pas de problème! Alles kon zo mee op de trein.
Speciale bagage kostte toen n tientje extra.
In 1 hand het pakket (lichte fiets!) en de andere hand de lichte bagage (complete, lichte kampeer/kook uitrusting)
Ik lees dat je vershoudfolie hebt gebruikt. Hoe heb je dat sealen voor elkaar gekregen? Zijn twee rollen wel voldoende voor één fiets?
Reactie op Ruud Geerts:
Ik ben bezig om met UPS (koerier) een oplossing te zoeken voor fietsvervoer van Wenen naar huis, waar ik al eens in 2012 ervaringen mee heb gehad. Ik wil vanuit Wenen de fietsen versturen. Moet ik je op de hoogte houden?
Verder heb ik ook contact gezocht met Care4luggage.com. Ook weten wat het resultaat is?
Met 2 rolletjes lukt t prima,er zit 50 meter op zo n rol (en 30 cm breed)dus er zit 100meter omheen.
Dit folieproject was gewoon tegen n paal op GareduNord.Dat spul blijft genoeg tegen elkaar"plakken"voor deze toepassing.Tis net als ijsbergsla verpakt eigenlijk.(je fiets blijft ook langer vers 🙂 ). Achterwiel beetje slim plaatsen ivm derailleur.De conducteur keek vol bewondering toe!Ik heb wel allemaal hele lichte spulletjes!Anders is het nog wel een heel gesleep denk ik.
pakmaat mag max ik dacht 120x80 zijn oid maar dat gaat prima zo.
Wat een goed idee!!
Ik ga in Juni met Thalys naar Bordeaux. En laat mijn fiets door Camino-transport daarheen vervoeren. Snel en comfortabel naar Bordeaux. Mijn fiets staat dan, als het goed is in het hotel waar Camino-transport een contract mee heeft.
Terugweg neem ik de nachttrein vanaf Basel, die heb ik telefonisch gereserveerd via NS internationaal. Kon alleen maar telefonisch als je je fiets mee wilt nemen. Echt super ouderwets...
Ik zal na de tijd laten weten of het een succes was om zo te reizen.
Vorig jaar ben ik met de fietsbus gegaan, van Soetens, dat was helemaal prima comfortabel en eenvoudig te regelen. Het inladen van alle fietsen duurt wel even....
Vanuit Praag vorig jaar ook met de Flixbus gegaan. Fietsen gingen achterop de bus aan een rek. fiets wel reserveren van te voren. En niet als bagage meenemen. Door de vele stops een wat minder chille manier van reizen, maar als je gewoon zorgt dat je goed kapot bent van het fietsen overdag, en dan in de avond de laatste bus neemt, val je vanzelf in slaap, haha. Voor een keer prima te doen.
Met n transporteur werkt natuurlijk prima (ik heb ervaring met Fa Soeters).
Is wel een vrij dure grap, zeker met 2 fietsen en n plukje bagage in doos mee.
(Dan ook nog natuurlijk je treinkaartjes daar bij op tellen.)
Gevoelsmatig (en feitelijk) beetje dubbel : apart transport voor je vervoermiddel met n bestelwagen.
Maar ja , zoiets als de autoslaaptrein vanuit Den Bosch is helaas niet meer.
Een heel ander idee: als je zoekt naar een directe treinreis met fiets naar je bestemming, of terug naar huis, dan is dat soms heel lastig te vinden. Als je je reis opsplitst in twee delen, met een nacht of langer er tussen, dan zijn er vaak veel meer mogelijkheden.
en ik vond het wel relaxt, omdat je minder zorgen hebt over het halen van aansluitingen.
zo reisden we vorig jaar naar Narbonne met een nachtje in Metz er tussen (en van uit Biarritz met een nachttrein naar Parijs en daarna met allerlei regionale treinen naar huis. En dit jaar gaan we op de eerste dag met regionale treinen naar Keulen, en vandaar de volgende dag rechtstreeks naar Wenen.
(Deze is leeg - ik wilde me alleen abonneren op het onderwerp 🙂
Ha, vandaag gebeld met NS internationaal over hoe onze fietsen vanaf Avignon mee naar huis te nemen. Ik kreeg de tip om ook op https://hafas.bene-system.com te kijken omdat je daar kunt aangeven dat je fietsen meeneemt. Handige site!
De tip van vershoudfolie hierboven vind ik nog handiger 🙂
@Mathilde, Abonneren kan direct via de link onder het onderwerp, zonder er een (lege) posting voor te doen. 😉
We hebben in September de Groene route naar de Middellandse Zee gefietst i.c.m rondje door de Provence. Eindbestemming:Arles. Hadden vooraf via NS Int de trein geboekt naar NL en (omdat er in de TGV geen fietsen mogen) voor de fietsen transport geboekt bij Care4Luggage. Niet de voordeligste manier, maar wel een relatief ontspannen manier van reizen. Stonden 9 uur later al weer in Breda! Aanrader!